Behandlingsforløb

Modsat medicin der almindeligvis behandler et symptom virker akupunktur på hele organismen. Man styrker organerne/meridianerne så kroppen "helbreder sig selv". Det er almindeligt, at efter en akupunkturbehandling kommer en forbedring, derefter en ny forbedring osv.

Hvad koster en behandling?

Hver behandling koster 450 kr.

Udeblivelse og for sent afbud

Ved udeblivelse fra behandling påregnes betaling for en fuld behandling.
Ved afbud eller flytning af tid inde for 24 timer før behandlingen påregnes halv behandlingspris.

Sikkerhed

Der bruges kun sterile engangnåle som er speciel fremstillede til akupunktur. Akupunktur er en ufarlig behandlingsform, og akupunktur beskadiger ikke nerver eller nervebaner.
Andre mulige anvendelser:
Tobaksafvænning - Kronisk træthed - Rygproblemer - Astma - Depression - Slankekur

Smerteport

Ud over aktiveringen af kroppens eget morfinsystem sker der også forskellige andre ændringer i nervesystemet, som kan have en smertedæmpende effekt. Der findes i rygmarven en såkaldt "smerteport" (gate kontrol). Når denne smerteport lukkes under akupunkturbehandling forsvinder smerteoplevelsen, og smerten er dermed faktisk væk. I de tilfælde, hvor vi ikke kan helbrede patienten, kan vi på denne måde blokere for smerten, f.eks. i forbindelse med slidgigt eller i forbindelse med visse kræftsmerter.

Blodkredsløbet

Blodkredsløbet består af blodkarrene og hjertet, og det styres som nævnt i vid udstrækning af det autonome nervestystem, som har betydning for kroppens blodcirkulation i de fleste behandlingssituationer. Akupunktur kan bl.a. øge blodtilførslen, så ilt og andre næringsstoffer bedre kan komme ud til kroppens forskellige dele, og diverse affaldsstoffer mere effektivt kan fjernes. Jeg har faktisk reddet benet hos flere patienter med dårligt kredsløb. Alle har det godt i dag. Der sker også en kraftig forøgelse af kroppens immunforsvar. F.eks. Kan antallet af hvide blodlegemer firedobles efter en akupunkturbehandling hvor immunsystemet og blodets tryk bliver bragt i balance. Krakeleret ledvæske aktiveres, så leddene bliver mere smidige.
Reaktioner
Det er naturligt, at der opstår visse reaktioner i kroppen efter en akupunkturbehandling. Det er tegn på, at behandlingen har startet en udrensningsproces. I de fleste tilfælde følger en forbedring af tilstanden, men det er ikke unormalt, at der opstår træthed, prikkende fornemmelser i kroppen, svimmelhed, stærkt lugtende urin og afføring. Det er en god ide efter hver behandling, at drikke rigeligt med vand, så affaldsstofferne i organismen kan blive skyllet ud. Lægeordineret behandling må ikke stoppes uden lægens tilladelse.

Hvor mange behandlinger?

Hvis man kommer med et hold i ryggen (hekseskud) samme dag det opstår, kan man for det meste klare det med en behandling. Ellers er det meget svært at forudsige, hvor mange behandlinger der skal til. Gennemsnittet ligger på 6-10 behandlinger, men det afhænger som sagt af den enkelte lidelse. Nogle svære kroniske lidelser skal måske behandles over 30 gange. Nogle patienter med "uhelbredelige" øjne - og kræftlidelser skal behandles meget intensivt i begyndelsen. Derefter skal de regne med ca. 1 behandling om måneden, når vi har bedret tilstanden så godt som det er muligt. Jeg ved erfaringsmæssigt, at jeg kan hjælpe ca. 80 % af de patienter, jeg behandler (undtagen kræft og øjenpatienter hvor resultaterne er noget mindre). Modsat fra kræft og øjenpatienter ved jeg også, at der skal være en bedring efter 4-5 behandlinger. Er der ikke det, stopper jeg videre behandling (undertiden kommer der så en bedring i løbet af nogle uger). Ved stærke smerter skal der være en betydelig bedring efter 1-3 behandlinger, ellers kan vi intet gøre, og det fortæller vi naturligvis patienten. Det er imidlertid meget sjældent, at vi ikke kan få en smerte til at "lette" ved første behandling.